Kącik zdrowego przedszkolaka

AKCJA INFORMACYJNO-EDUKACYJNA
PT. „WIRUSOOCHRONA”

#lekcjaHigieny #Wirusoochrona

 

 

Od października do grudnia nasze przedszkole brało udział
w wojewódzkiej akcji informacyjno-edukacyjnej
pt. „WIRUSOOCHRONA” zainicjowanej przez Wojewódzką Stację Sanitarno-Epidemiologiczną w Katowicach.

 Akcja miała na celu uświadomienie dzieciom, jak ważna jest higiena osobista w celu zapobiegania chorobom zakaźnym przenoszonym drogą kropelkową ze szczególnym uwzględnieniem profilaktyki koronawirusa i grypy, w tym: budowanie i wyrabianie wśród dzieci potrzeby i nawyków dbania o higienę rąk, nauczenie dzieci prawidłowego mycia rąk. Zwrócenie uwagi na rolę szczepień ochronnych jako najskuteczniejszej formy zapobiegania rozprzestrzenianiu się wielu chorób zakaźnych. Ważnym celem było również zwrócenie uwagi dzieci na konieczność podejmowania codziennej aktywności fizycznej i zdrowego odżywiania.

 

Przedszkolaki wysłuchały wielu istotnych informacji na temat profilaktyki chorób wirusowych przenoszonych drogą kropelkową. Na początku dowiedziały się czym są wirusy, jakie choroby powodują, w jaki sposób mogą się przenosić oraz w jakich miejscach jesteśmy najbardziej narażeni na zakażenie. Dzieci przeprowadziły doświadczenie mające na celu pokazanie, dlaczego warto wycierać ręce i jak szybko brud przykleja się do mokrych lub źle wytartych rąk. Sprawdziły także, jak szybko przenoszą się niewidzialne wirusy i bakterie nawet przy krótkim dotyku drugiej osoby. W tym celu nauczycielka mając na dłoni odrobinę brokatu, podała dłoń jednemu dziecku, które następnie podało rękę kolejnemu, aż wszystkie dzieci przywitały się ze sobą. Na koniec okazało się, że wszystkie dzieci miały brokat „wirusa” na dłoniach. Trzecim doświadczeniem było sprawdzenie, jak mydło działa na wirusy, brud i bakterie. Na talerz z wodą został wsypany pieprz mielony, a następnie dzieci namydlonymi palcami dotknęły środka talerza. Nasze „wirusy” uciekały na boki.

Przypomnieliśmy również znane nam sposoby walki z wirusami takie jak: prawidłowe i częste mycie rąk, zachowanie dystansu społecznego od osób z objawami zakażenia, korzystanie z maseczek, zakrywanie ust i nosa podczas kichania i kaszlu. Dzieci pamiętały również o ubiorze odpowiednim do pogody, prawidłowym odżywianiu się i diecie bogatej w owoce i warzywa oraz potrzebie ruchu- uprawianiu sportu, gimnastyce i zabawach ruchowych w sali przedszkolnej, w ogrodzie przedszkolnym oraz na placu zabaw (podczas pobytu w przedszkolu). Przeprowadziliśmy zajęcia dotyczące zdrowego odżywiania, wykonaliśmy owocowe szaszłyki oraz wyciskaliśmy nasz własny sok jabłkowy, który okazał się przepyszny! Omówiliśmy bardzo ważną tematykę dotyczącą szczepień i nabywaniu zbiorowej odporności, szczególnie w kontekście koronawirusa oraz grypy. Przedszkolaki wzięły udział w ćwiczeniach praktycznych- przypomniały sobie instrukcję mycia rąk oraz korzystania z chusteczek higienicznych podczas kaszlu i kichania.

Z zaangażowaniem dzieci obejrzały prezentacje udostępnione w materiałach przygotowanych przez Sanepid. Wspólnie odpowiedzieliśmy na pytania zawarte w kartach pracy i oceniliśmy, czy Max postępuje prawidłowo. Słuchając piosenki, zastanawialiśmy się, czym są mikroorganizmy. Oglądaliśmy książkę o mikrobach, która bardzo się nam spodobała. Ewaluacją projektu był quiz wiedzy o zdrowym trybie życia i prawidłowej higienie oraz kolorowanie kolorowanki podsumowującej naszą wiedzę.

Codziennie rano przed śniadaniem oraz w ciągu dnia, przedszkolaki biorą udział w zabawach ruchowych i ćwiczeniach z elementami gimnastyki, bo wszyscy wiemy, że… W ZDROWYM CIELE, ZDROWY DUCH! A podczas pobytu na świeżym powietrzu korzystamy z drabinek, zjeżdżalni, huśtawek i innych dostępnych urządzeń, łącząc jednocześnie zabawę z dbaniem o kondycję i zdrowie fizyczne.