Innowacja Muzyka, taniec, śpiew, zabawa- zaczarowany świat muzyki europejskiej” została przeprowadzona w grupie „Misie”, do której uczęszczają dzieci pięcioletnie. Głównym założeniem innowacji było stwarzanie dzieciom warunków do nabywania umiejętności artystycznych poprzez aktywność twórczą, ekspresję spostrzeżeń, przeżyć, uczuć w formie działalności muzycznej, wyzwalanie aktywności i ekspresji przy zaangażowaniu całego ciała poprzez rytm, melodię, harmonię oraz dynamikę, skierowanej na ruch oraz zapewnienie różnorodności form obcowania dziecka z muzyką, sprzyjających odczuwaniu radości i satysfakcji z podjętych działań i osiągniętych sukcesów.
Pierwszym działaniem podjętym w ramach realizacji innowacji muzycznej było rozdanie dzieciom „Paszportów muzycznych Podróżników” oraz „rozpoczęcie” podróży do Włoch. Każde dziecko poznało ważne miejsca, zabytki, charakterystyczne potrawy i rzeczy związane z tym państwem. Nauczyliśmy się tańca w kole do włoskiej muzyki ludowej „Ciao, ciao!”. Misie improwizowały i rytmizowały również do utworu „Tarantella“ oraz bawiły się zabawę muzyczno- ruchową „Ruch uliczny w Neapolu”, dzięki czemu rozwijały swoją kreatywność i poczucie rytmu.
W lutym dzieci wyruszyły w podróż do Francji. Tam nauczyły się francuskich słów do piosenki „Bonjour” oraz rozwijały rytm podczas muzogramu do utworu „Le Basque”. W trakcie zajęć z innowacji przedszkolacy poznały ważne miejsca we Francji, ciekawostki związane z tym państwem, mieli okazję powąchać francuskich perfum, a także skosztowały francuskiej bagietki. Dużym doświadczeniem artystycznym było także przemiana dzieci w paryskich malarzy, gdzie mogły wykonywać dowolną improwizację malarską do francuskich melodii.
W ramach realizacji innowacji muzycznej podczas poznawania Wielkiej Brytanii dzieci grały na instrumentach perkusyjnych do piosenki „Rain Rain Go Away”, rozwijając przy tym poczucie rytmu. Wspólnie całą grupą dzieci uczyły się tańca integracyjnego „Speckerin”, a także uczestniczyły w body percusion do piosenki zespołu Queen „Another one bites the dust”- kształtowanie poczucia rytmu.
Miesiąc kwiecień upłynął dzieciom na poznaniu państw sąsiadujących z Polską. Dzięki nauce piosenki „Sąsiedzi”, Misie nie tylko muzykowali, ale także łatwo zapamiętali flagi państw, z którymi Polska dzieli swoje granice. Przedszkolacy dodatkowo nauczyli się tańca w kole i w parach do litewskiej piosenki „Noriu Miego”. Dzięki posiadaniu tablicy multimedialnej, Misie miały okazję oglądania tańca do rosyjskiej melodii „Białą brzoza”- wcześniej usłyszana rosyjska melodia ludowa posłużyła dzieciom, jako wyciszanka podczas relaksu.
Swoją muzyczną podróż po Europie, Misie zakończyły w Polsce. Dzieci dowiedziały się, że polonez, oberek, mazur, kujawiak, krakowiak, to nasze tańce narodowe. Dodatkowo dzięki nauce piosenki „Tu są góry- krakowiak”, dzieci poznały charakterystyczne kroki taneczne do krakowiaka: cwał, kulawy i krzesany. Misie zaznajomili się także z podstawowymi krokami tanecznymi w parach do Poloneza. Dzieci dodatkowo nauczyły się kroków tanecznych do śląskiej piosenki ludowej „Gołąbek” oraz poznały znaczenie słów gwary śląskiej.
Dla małych słuchaczy muzyka wykorzystywana w innowacji była obiektem żywego zainteresowania. W efekcie ćwiczeń u wychowanków nastąpiło podniesienie poczucia rytmu, płynności ruchów, uwrażliwienia na muzykę, a także stymulowanie ich rozwoju kreatywności, myślenia, ekspresji. Prowadzone ćwiczenia i zabawy wpływały na dobre samopoczucie dzieci, główne cele innowacji zostały osiągnięte, a atmosfera, która panowała na zajęciach spowodowała, że odczuwały one radość i satysfakcję w czasie postawionych zabaw muzycznych.